2016. január 28.

Alaszkai kutyák

Anchorage Alaszka legnagyobb városa, itt töltöttem néhány napot 2015 júniusában.


A University Lake a város egyik hivatalos kutyafuttatója. Úgy tűnik, az alaszkai városi kutyák se fajtaösszetételükben, se viselkedésükben nem nagyon térnek el a budapestiektől.











Láttam szánhúzó kutyát is munka közben. A foglalkozása: díszlet.




A piacon összefutottam két minihuskyval, Alaskan Klee Kai-nak hívják ezt a fajtát. Schipperkével keverve csökkentették le a huskyk méretét, a '70-es években indult a fajta kialakítása.

Alaskan Kee Kai
A belvárostól pár lépésre rengetegen próbáltak lazacot fogni (csak elvétve sikerrel).
Pecások a Salmon Creeknél

A közelben indul Anchorage 2. legnépszerűbb látnivalója, Coastal Trail, a parti sétány.
Két husky és egy német juhász közeledik a parti sétányon. A tábla arra hívja fel a kutyák figyelmét, hogy tartsák a gazdájukat pórázon. A gazdákat pedig arra kéri, hogy ne felejtsenek el takarítani a kutyájuk után.
Anchorage-ban autóval mennek a városlakók mindenhová. Itt éppen a kutyás napköziből (Doggie Daycare) indulnak hazafelé.
Itt az idő hazamenni a kutyás napköziből. 

Az alaszkai állatkert kicsi, ráadásul meleg volt, amikor arra jártam, úgyhogy szinte minden állat aludt.
Az információs tábla szerint az állatkert hat farkasa 2006-ban érkezett, McGrath környékéről származnak.
Ez a két kép már nem az állatkertben készült:
Sok a szőrmebolt a városban

Igazi mushert nem látogattam meg, mert mire észbe kaptam, minden időpont elkelt a júniusi melegben úgyse fogták volna be a kutyákat. De láttam egyet a piacon, a könyvét dedikálta.
Burt Bomhoff hétszer versenyzett az Iditarodon.
Itt, a Fourth Avenue-n tartják a világ legnagyobb kutyaszánversenye, az Iditarod hivatalos megnyitóját március első szombatján. Megkértem egy járókelőt, hogy fotózzon le a szobornál. Sokak szerint Balto, az 1925-ös szérumfutás hőse az emlékmű témája, de a táblán semmi nem utalt erre.

Az alaszkai szánhúzókutyák nem csak turisztikai látványosságot jelentenek, természetesen tudományos figyelmet is vonzanak. 2010-ben jelent meg az a közlemény, amiből kiderül, hogy a sprintre, illetve a távfutásra szelektált vonalak genetikailag jelentősen különböznek, pusztán a DNS elemzése alapján meg lehet mondani, hogy melyik sportra alkalmasabb a kutya. A sprinterek nagyobb arányban hordozták a pointerekre és salukikra jellemző genetikai jegyeket. Ugyanez a kutatócsoport egy későbbi publikációban arról számolt be, hogy a kiválóan és a rosszabbul teljesítő versenykutyák között egy olyan génben (MYH9) van eltérés, ami a hőtoleranciát befolyásolja.

Én is kutyagenetikai előadást tartottam Alaszkában az Animal Behaviour Society konferenciáján*, sőt, egy korábbi szibériai huskys kutatásunkat is megemlítettem. Néhány éve rizikófaktorként azonosítottunk pár gént, amelyek bizonyos változatai hajlamosítanak az aktívabb-impulzívabb viselkedésre, újabban pedig olyat is, ami valószínűleg a szociális viselkedéssel áll kapcsolatban.

*Az utat a The Hungary Initiatives Foundation támogatta. Az előadás címe: Association of mu opioid receptor gene (OPRM) polymorphisms with inattention and social behaviour in dogs

Jobbról a 2. könyv a kutatócsoportunk vezetője, Miklósi Ádám monográfiája.
Az ablakon túl a konferencia résztvevői ebédelnek. 
A kutyaszán-versenyzők egyik legnagyobb (szó szerint) ellensége Alaszkában a jávorszarvas. Életveszélyes, ha a szán elé kerül. (Efféle találkozások kapcsán részletes zsigeri élményekről is beszámol Horváth János Badár Sándorral közösen jegyzett könyvében.) Miközben az egyetemre mentem a szállásról, én is találkoztam három példánnyal. Két borjú a szépen nyírt pázsiton szaladgált, míg anyjuk az árokparton legelt.


Két jávorszarvasborjú rohan felém a konferencia helyszíne, a University of Alaska parkjában.
3-4 mázsás anyjuk az út másik oldaláról figyel.

Forrás:
Huson et al., 2010, A genetic dissection of breed composition and performance enhancement in the Alaskan sled dog. BMC Genetics
Huson et al., 2012, Breed-specific ancestry studies and genome-wide association analysis highlight an association between theMYH9 gene and heat tolerance in Alaskan sprint racing sled dogs.
Mammalian Genome
Wan et al., 2013, DRD4 and TH gene polymorphisms are associated with activity, impulsivity and inattention in Siberian Husky dogs. Animal Genetics