2020. április 28.

A kiképzés önállóbbá teszi a kutyákat



Fotó: Gácsi
English below

A segítő- és terápiás kutyák sikeresebben oldják meg a feladatokat mint a képzetlen és a más feladatokra képzett családi kutyák. De bármilyen kiképzés kedvezően hat az önállóságra: az ELTE Etológia tanszék kutatói által adott feladatban a képzetlen kutyák egyáltalán nem tudtak jutalmat szerezni, helyette a gazdára nézegettek, a képzettek viszont hozzájutottak néhány falathoz.

A szelíd farkasok kitartóbbak, sikeresebbek a táplálékszerzési feladatokban mint a kutyák, ezért korábban sokan azt gondolták, hogy a kutyák “elbutultak” a háziasítás során. A legtöbb kutya feladathelyzetben nem a feladat megoldásával foglalkozik, hanem a gazdájára nézeget, mintha segítséget várna tőle. Azóta kiderült, hogy a kutyák nem butábbak a farkasoknál, csak másféle stratégiát alkalmaznak. Egy kitartóbb és a feladatmegoldásban tapasztalt kutya hosszabb ideig foglalkozik a számára eddig ismeretlen kihívással, ezért sokkal valószínűbb, hogy végül meg is oldja. Az ELTE etológusai arra voltak kíváncsiak, hogy képzetlen és a különböző feladatokra kiképzett kutyák feladatmegoldása miben tér el. Úgy találták, hogy a segítő munkára kiképzett kutyák önállóbban, a feladatra koncentrálva és jóval sikeresebben dolgoztak, míg a képzetlenebb kutyák szociális taktikát alkalmaztak, a gazdára nézegettek a feladat megoldás helyett. A tanulmányt a Frontiers in Veterinary Sciences lapban publikálták.


Fotó: Kubinyi
“A teszt során a kutyák egy kereskedelmi forgalomban kapható ügyességi játékból szerezhettek meg jutalomfalatokat, összesen nyolcat. A kutyák eltérő taktikával álltak a feladathoz. Vagy maguk próbálták megoldani a problémát, vagy interakciót kerestek az emberrel. A segítő- és terápiás kutyák voltak a legsikeresebbek, átlagosan három jutalomfalatot szereztek meg, a képzetlenek viszont egyet sem, ők inkább a gazdájukra és a kísérletvezetőre nézegettek “ - mondta el Fabricio Carballo, az ELTE vendégkutatója, aki Argentínából érkezett Budapestre, hogy bekapcsolódhasson a hazai kutatásokba. Gácsi Márta etológus és a mozgássérült-segítő kutyákat képző Kutyával az Emberért Alapítvány vezető kiképzője hozzátette: “Fontos megemlíteni, hogy az általános képzettség, például az engedelmes vagy az agility vizsgára való felkészülés is sikeresebbé tette a kutyákat a képzetlenekkel szemben. De ez nem volt elég ahhoz, hogy ezek a kutyák elérjék segítő- és terápiás társaik hatékonyságát.” Mivel a segítő- és terápiás kutyák a mindennapokban különféle helyekre kísérik el gazdáikat, rutinosan birkóznak meg az új feladatokkal, nyugodtabbak idegenek jelenlétében is. “A képzettség mellett a tapasztalatnak is fontos a szerepe” - erősítette meg Kubinyi Enikő, a kutatás vezetője. “De az sem kizárható, hogy egy levizsgázott segítő- vagy terápiás kutyának már veleszületetten vannak olyan kedvező tulajdonságai, amely sikeressé teszi a képzését, például merészebbek, tanulékonyabbak és irányíthatóbbak másoknál. Ezzel együtt is figyelemre méltó, hogy mennyivel önállóbban és kitartóbban állnak a feladatmegoldáshoz, mint akár a képzett családi kutyák.“


Assistance and therapy dogs are better problem solvers than both trained and untrained family dogs


The special training of assistance and therapy dogs to actively help people favor their independent and more successful problem-solving performance, but general training of pet dogs also increases persistence.

Research comparing wolves and dogs often suggested that domestication made dogs “dumb” for solving physical tasks. While wolves spent more time manipulating an apparatus and were thus more successful in solving the problem, dogs used more social strategies such as gazing at the human face, which could be interpreted as asking for help from their human partner. However, performance is affected by other factors as well, such as the relationship with the owner, motivation, and persistence. Dogs with training experience (i.e., agility, police, search and rescue, and man-trailing) have been found also more successful in problem-solving tasks and looked less to people than untrained dogs. But in these studies, the dogs differed in the types of training they received and their everyday experiences. Thus, to disentangle the relative effects of training for recreational purposes and specific work, animal behavior researchers have now compared the performance of dogs trained for assistance and therapy work with family dogs which had been trained for recreational purposes and found that working assistance and therapy dogs were more independent problem solvers compared to both trained and untrained family dogs, who privileged a more social strategy.
The team, led by scientists from the ELTE Eötvös University, Hungary, investigated a total of 90 dogs between 1 and 12 years of age, of different breeds and mixed-breeds, living in all families. 30 untrained dogs had no certification exams, 30 dogs were trained for recreational purposes, and 30 dogs worked as certified assistance or therapy dogs. Assistance dogs were trained to aid individuals with disabilities by the Dogs for Human charity (http://kea-net.hu/). The study was published in Frontiers in Veterinary Sciences.
“Dogs used different behavioral strategies when we gave them a commercial dog toy with food pellets hidden inside. If they were motivated to obtain rewards, they either tried to solve the problem on their own or tended to interact with a human partner. Working assistance and therapy dogs found 3 pellets on average out of 8, while untrained dogs have not found any. Instead, they looked twice as long at the owner” said Fabricio Carballo, guest researcher at ELTE from CONICET, Argentina. Márta Gácsi, who is not just a researcher but a certified assistance dog trainer, added that “Importantly, training experiences (mainly obedience and agility in this study) also increased the independent problem-solving tendency in our task, suggesting that trained family dogs generalize their training experience of facing novel situations and perseverance for obtaining rewards”.

Nevertheless, training for recreational purposes did not seem to be enough for dogs to reach the effectiveness of working assistance and therapy dogs, as the latter were more successful problem solvers. “This result suggests that dogs’ everyday experience is an uttermost important aspect to take into account when assessing their skills in a problem-solving situation. Working dogs were probably more comfortable in the presence of strangers and in novel situations given that they usually accompany their owners to a variety of places.” Concludes Enikő Kubinyi, the leading author of the study. “But we also cannot exclude that working dogs had pre-existing characteristics that distinguished them from other dogs, for instance, they are innately bolder and trainable than other dogs. All in all, although assistance and therapy dogs need to show highly developed social understanding in their interactions with the owner, their special training and work also increase their persistence and independent problem-solving skills.” 


Reference: Carballo, F., Cavalli, C.M., Gácsi, M., Miklósi, Á. and Kubinyi, E. (2020). Assistance and therapy dogs are better problem solvers than both trained and untrained family dogs. Frontiers in Veterinary Science, doi: 10.3389/fvets.2020.00164. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2020.00164/full

Press:
https://www.bumm.sk/turmix/2020/03/31/onallobbak-a-segito-munkara-kepzett-kutyak
https://webradio.hu/hirek/it-tudomany/onallobbak-a-segito-munkara-kepzett-kutyak
https://www.origo.hu/tudomany/20200331-elte-onallobbak-a-segito-munkara-kepzett-kutyak.html
https://www.delmagyar.hu/egyperces/konnyebben-oldanak-meg-szinte-minden-feladatot-a-segitokutyak-5717196/