Sofia. Kép: http://www.sci-news.com/biology/article00185.html |
Nem hiába lett Sofia, vagyis
"bölcsesség" a keverék szuka neve: egyike azoknak, akik
bebizonyítják, milyen okosak (lehetnek) a kutyák. Itt van ugye a két border
collie, Chaser és Rico, valamint Bailey, a yorkshire terrier, a maguk bámulatos
szókincsével: 120-1000 tárgy nevét ismerik. De természetesen nem csak főnevek,
hanem igék is szerepelnek a listájukon. Chaser például jól ismeri a fog,
mancsol, szimat kifejezéseket, és a megjelölt tárggyal a jelzett akciót
hajtja végre.
Két brazil kutató, Ramos és Ados
felismerte, milyen távlatokat rejt a kutyák beszédértésének kutatása, ezért
maguk is beszereztek egy megfelelő kutatási alanyt. Sofia két hónapos korától
heti 3-6 alkalommal naponta 2-3 nyelvleckén vett részt. Két éves korára
megbízhatóan megkülönböztetett egymástól négy tárgyat (labda, kulcs, palack,
bot) és két akciót (mutat, hoz). De a kutatók nem elégedtek meg
azzal, hogy Sofia végrehajtja a rábízott akciót, hanem szerették volna elérni,
hogy a kutya megértse, a főnevek és igék eltérő fogalmi tartalmúak, és egy
tárgy neve nem egy bizonyos tárgyra, hanem hasonló tárgyak elvont halmazára
vonatkozik. Ezért nem csak a tárgy-akció párosok összeállítását variálták
véletlenszerűen, hanem a két szófaj sorrendjét is, tehát az utasításokban hol a
főnév, hol az ige szerepelt első helyen. Emellett nem csak egy bizonyos labdát,
kulcsot, stb. használtak, hanem eltérő színű, anyagú, formájú labdákat,
kulcsokat. A siker ezúttal sem maradt el! Az eredmény jelentősége óriási,
hiszen a szerzők szerint ez már a kezdetleges nyelvtan birtoklása, vagyis a két
különböző szófaj beazonosítása határozott lépés annak felismerésében, hogy a
szavak mondatokká alakulhatnak. Ha valaki azt állítja, hogy mindebben semmi
meglepő nincs, mert erre az ő kutyája is képes, tegyen egy próbát, és haladjon
végig az alábbi feladatsoron. Sofia két hónapos korától két éves koráig
gyakorolt, a viselkedését klikkerrel formálták.
A feladatsor:
1. Szótanítás: Négy főnév (labda,
kulcs, palack, bot) és két ige megtanítása (mutat, hoz).
2. Választás két lehetőségből: Két
tárgy közül menjen a kutya a megjelölthöz. Két akció közül a jelzettet hajtsa
végre (egy megnevezetlen, de ismerős tárggyal).
3. Tárgy-akció sorrend megtanulása:
Előbb a megjelölt tárgyhoz lép a kutya, majd az ekkor elhangzó akciót hajtja
végre (labda hoz, labda mutat).
4. Kétszavas kérések teljesítése: A
tárgy-akció utasítás egyben hangzik el, majd a kutya a megjelölt tárgyhoz lép
és behozza/rámutat.
5. Ellenőrző feladatok: Annak
érdekében, hogy a kutya ne a kiképző akaratlan testjeleiből olvassa ki, mi a
feladat, többféle helyzetben is zajlik a gyakorlás: pl. a kiképző napszemüveget
visel; beköti a száját kendővel; ismeretlen helyen, ismeretlen emberrel
gyakorlatoztatja a kutyát. A tárgynevek elvont tartalmának megtanításához új,
de azonos kategóriájú tárgyakat használnak (új labdát, új kulcsot, stb.). Így a
kutya nem kizárólag egyetlen labdára vonatkoztatja a szót, hanem rájön, hogy
minden labda, ami gömbölyű és pattog.
6. Kétszavas, fordított sorrendű
kérések teljesítése: Ugyanaz, mint a 4. szakasz, de "tárgy-akció"
helyett "akció-tárgy" a sorrend (pl. mutat labda).
7. Kétszavas kérések új tárggyal,
egy plüssmackóval.
8. Új kétszavas kérés: olyan
utasítás, ami nem fordult elő korábban. (Sofiánál két ilyen kérés volt: bot
hoz és palack mutat.)
Ha valaki végigment ezen a
procedúrán, és kutyája sikeresen teljesíti a feladatokat, jelentkezzen az
Etológia Tanszéken, szívesen látjuk kutatási alanyaink között!.