Kutyaviselkedés szimpózium
Továbbképzés állatorvosok, kutyakiképzők és érdeklődők számára kutyák viselkedéséről, viselkedési problémáiról 2008 óta.
Továbbképzés állatorvosok, kutyakiképzők és érdeklődők számára kutyák viselkedéséről, viselkedési problémáiról 2008 óta.
Időpont: 2013. május 25.
Helyszín: ELTE Etológia
Tanszék, Budapest, Pázmány Péter sétány 1/c, 6. emelet (térkép)
Szervező: MTA-ELTE Összehasonlító Etológiai Kutatócsoport
Regisztrációs díj: 6500 Ft
Felhívjuk a figyelmet, hogy a
rendelkezésre álló helyek száma korlátozott (24), ezért a jelentkezések
elfogadása érkezési sorrendben történik.
ÚJ: a terem megtelt, a jelentkezés lezárult. Ha szeretne értesítést kapni következő rendezvényünkről, jelentkezzen levelezési csoportunkba!
Jelentkezéshez kérjük, töltse ki
a Jelentkezési lapot (katt a linkre)!
ÚJ: a terem megtelt, a jelentkezés lezárult. Ha szeretne értesítést kapni következő rendezvényünkről, jelentkezzen levelezési csoportunkba!
(A 2012. május 19, 26 és 2013 május 11-ei rendezvények ismétlése)
9.00-9.50 Kubinyi Enikő, PhD (MTA-ELTE ÖEK): A dominancia fogalma és jelentősége
9.50-10.00 Szünet
10.00-10.55 Gácsi Márta, PhD (MTA-ELTE ÖEK): Hierarchia (dominancia?) a farkasok,
kutyák és emberek csoportjaiban
10.55-11.05 Szünet
11.05-12.00 Pongrácz Péter, PhD (ELTE-Etológia Tanszék): Dominancia a gyakorlatban
- Az előadások közti szünetben üdítőt, ásványvizet, aprósüteményt kínálunk
- A regisztrált résztvevők névtáblát, nyakba akasztható kulcstartót és tollat kapnak ajándékba
Manapság egyre többet hallani a
kutyagazdák körében, hogy "az én kutyám domináns", vagy "az én kutyám
inkább alárendelt típus". Szintén sok kutyakiképző hangoztat a
dominanciával kapcsolatos különböző nézeteket: egyesek szerint a
gazdának kell az alfa szerepet betölteni a "falkában", mások szerint
épphogy kerülendő a dominanciára való törekvés, vagy nem is létezik
ilyesmi, és a kutya-ember kapcsolatnak pusztán pozitív megerősítésre
szabad épülnie.
Mit is jelent mindez valójában, és kinek van igaza?
Sajnos
csalódást kell okoznunk azoknak, akik egy frappáns igen/nem választ
remélnek egy ilyen összetett kérdéssel kapcsolatban. Viszont nyugodt
szívvel állítható, hogy a fent említett szélsőséges hozzáállások egyike
sem fedi a valóságot. Pontosan ezért folyhatott érdekes párbeszéd
etológusok, kutyakiképzők és más szakemberek között a dominancia kérdése
kapcsán.
A kutyák dominanciájával kapcsolatban
gyakran előkerül a farkassal mint a kutya legközelebbi vadon élő
rokonával való összehasonlítás. A legfrissebb kutatási eredmények
alapján tudjuk, hogy - az eddigi uralkodó nézetekkel ellentétben - a
vadon élő farkasok jellemzően családokban élnek, amelyek egy párból és
1-3 éves utódaikból állnak. Ahogy az utódok ivaréretté válnak, elhagyják
a családot, így csak a szaporodó pár tekinthető a családi falka állandó
tagjának. Ezzel szemben a fogságban tartott farkasoknak nincs
lehetőségük ilyenfajta elvándorlásra, sőt gyakran
nem rokon egyedeket is összezárnak, amelyek így kénytelenek valamiféle
falkába rendeződni. Ebben az esetben alakulnak ki azok a farkasfalkák,
amelyeknél megfigyelhető az egyedek közti éles, alá-fölé rendeltségben
megnyilvánuló viszony (alfa, béta, omega egyed), és a hierarchiát
alakító/fenntartó gyakori agresszió. A természetes környezetben élő
családi falkákban viszont a dominancia agresszív kifejezése viszonylag
ritka, a szülők vezető szerepét az utódok ritkán kérdőjelezik meg. A
kölyöknevelési időszak kivételével a szülők közül a nőstény viselkedik
alárendeltként. Ugyanakkor abban az esetben, amikor több család
csatlakozik egymáshoz és egy nagyobb falkát alkotnak, már komplexebb
módon alakul a hierarchia a felnőtt egyedek és a növendékek között is.
Felmerül a kérdés, hogy a nem szorosan
emberi gazdához tartozó kutyák (pária kutyák) milyen szociális
csoportban élnek: falkában, családban vagy netán szerkezet nélküli
csoportban?
Bár ezen a téren nem túl sok
megfigyelésre támaszkodhatunk, úgy tűnik, a kutyák nem alkotnak a
farkasokéhoz hasonló szociális felépítésű falkát; gyakori a nem rokon
egyedekből álló laza csoport, nem jellemző a közös utódgondozás és a
kooperatív vadászat. Leginkább azt mondhatjuk, hogy a modern kutyáknak
az emberi család szociális rendszerébe, hierarchiájába kell
beilleszkednie.
Szintén gyakran előkerül a gazdák
körében a kérdés, hogy szabad-e, kell-e a kutyától nevelési célzattal
elvenni az élelmét. A farkasfalkák esetében, ha a zsákmány nagy, akkor a
család összes tagja egyszerre eszik, ha a zsákmány kisebb, akkor
először az alfa pár eszik belőle. Fontos tudnunk, hogy a farkasok
esetében létezik egy bizonyos "tulajdonosi terület" (ownership zone),
amelyen belül az egyedek a hierarchiában betöltött szerepüktől
függetlenül minden fajtárstól
megvédik a táplálékukat. Ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy a kutya
és a farkas ma már - elsősorban épp viselkedési különbségeik miatt - két
külön faj, így a kutya viselkedésében számtalan olyan szelekciós hatás
is érvényesül, amely a háziasítás és a fajták kialakítása során jött
létre. A dominancia teória elvetése vagy elfogadása mai napig a
kutyakiképzőket leginkább megosztó kérdések egyike. Ezen a ponton a
kutyakiképzés visszahat a tudományra, mert olyan kérdéseket vet fel,
amelyek tudományos módszerekkel is vizsgálhatók. Fontos azonban
megjegyezni, hogy az állatjóléti megfontolásoknak napjainkban egyre
nagyobb befolyása van a tudományra. Állatjóléti szakemberek kívánják
meghatározni, hogy milyen vizsgálatokat szabad vagy illik elvégezni. A
dominancia szerepét feszegető, illetve a pozitív megerősítés újkeletű
"egyeduralmát" esetleg megkérdőjelező kutatások egyre kevésbé számítanak
szívesen látottnak a tudományos fórumokon. Az ilyen - néha túlzónak
tűnő - állatjóléti megfontolások viszont sokszor tudományos szempontból
megalapozatlan kutyakiképzési gyakorlathoz vezethetnek. Biológiai
szemszögből nézve például a pozitív megerősítésen alapuló kiképzési
módszer a tanuláselméleti keretrendszernek csak egy önkényesen
kiragadott eleme, amely nem lehet alkalmas az összes helyzetben hatékony
tanulás elősegítésére.
Érdekes kérdés, hogy egyáltalán
feltétlenül szükség van-e tudományosan megalapozott elméleti háttérre a
kutyák képzéséhez. A dominancia-elmélet látszólag egységes keretet nyújt
a kutya viselkedési problémáinak megértéséhez és korrigálásához, ám
számos olyan elgondolást tartalmaz, amely ellentmond a tudomány
jelenlegi állásának. Vajon alkalmazható-e mindennek ellenére, ha sokszor
beválik és ráadásul nincs jobb, egységes és koherens, széles körben
elterjedt metodika? Tény, hogy a tudománynak szüksége van egy elméleti
keretre, amiben megfogalmazhatja a kérdéseit és értelmezheti
megfigyeléseit. Kérdéses azonban, hogy a kiképzőknek is szüksége van-e
egy olyan egységes elméleti keretre, amely mindent megmagyaráz.
Amennyiben a válasz igen, ennek a keretnek egy gyakorlatias
és egyszerű rendszernek kell lennie ahhoz, hogy a gazdáknak könnyen
átadható legyen, ami miatt a tudományos és a gyakorlati munka alapját
képző elméleti háttér különbözni fog.
Az összefoglalót írták: Gerencsér Linda, Szabó Dóra, Miklósi Bernadett és Péter András.
Forrás: ELTE Etológia Tanszék, Családi Kutya Csoport április hírlevele
További olvasnivaló: Mindennapi Pszichológia 2012/5
További olvasnivaló: Mindennapi Pszichológia 2012/5