A kiképzőknek érdemes figyelemmel követni az ELTE-MTA
Családi Kutya Program tanulással foglalkozó vizsgálatait. Az utóbbi években a
kutatók olyan módszert dolgoztak ki, ami alapján a kutyák összetett és
látványos feladatokat hajtanak végre a gazda viselkedésének utánzásával.
A kutyák nagyon jó megfigyelők és hatékonyan tanulnak a
társaiktól is, nem véletlen, hogy a pásztorok, juhászok tapasztalt felnőttek
mellé osztják be a növendékeket. Az iskolai kiképzésekben viszont még csak most
kezd elterjedni a „Do as I do!” (Csináld, amit én!) módszer. Mivel újdonságról
van szó, érdemes megvizsgálni, mivel nyújt többet vagy mást, mint a szokásos kiképzési
módszerek.
Claudia Fugazza és Miklósi Ádám ’Do as I do!’-ban és klikker
tréningben egyaránt jártas gazdákat vont be a vizsgálatába. Kiderült, hogy akárcsak
az embereknél, a kutyáknál is eredményesebb az utánzás, ha a feladat bonyolult,
például egy szekrényt kell kinyitni és az ott talált tárgyat kivenni. Egyszerű
feladatoknál viszont (például egy palack felborításakor) a „próba-szerencse”
tanulás vagy a viselkedésformálás ugyanolyan hatékony. Ennek ellenére a ’Do as
I do’ nem helyettesítheti az egyéni tanuláson alapuló módszereket, például
azért sem, mert sok feladat nem utánozható. Bizonyos esetekben viszont hasznos és nem utolsósorban szórakoztató kiegészítést jelent a kiképzés során.
Fugazza& Miklósi, 2014 AABS
Fugazza& Miklósi, 2014 AABS
a kutya 2014/5